, по сеговскому протоколу геймпад может иметь две цифровые крестовины, два аналоговых стика, два аналоговых курка и восемь кнопок.
в стандартном дримовском контроллере стиков/кнопок было меньше, но в эмуляторах можно настроить их больше.
вот только я не знаю игр, которые могут использовать эти дополнительные стики/кнопки)
вот список заложенных в стандарт кнопок/аналогов
1.2 Function elements
Controller function elements are as follows:
• Digital direction keys A : Ra,La,Da,Ua
• Digital direction keys B : Rb,Lb,Db,Ub
• Digital buttons : A,B,C,D,X,Y,Z,Start
• Analog keys : A3,A4,A5,A6
• Analog levers : A1,A2
и планировались вот такие виды геймпадов/рулей/штурвалов:
(1) Controller with minimum constituents Digital direction keys A, digital buttons (A,B,Start)
(Essential operation system)
(2) Controller with standard constituents Digital direction keys A, digital buttons (A,B,X,Y,Strat)
Analog X-Y axis (A3, A4), analog levers (A1, A2)
(3) W cross-key controller Digital direction keys A, digital direction keys B
Digital button (A, B, X, Y Start)
(4) W analog controller Analog X-Y axis A (A3, A4), analog X-Y axis B (A5, A6)
Analog levers (A1, A2), digital buttons (A, B, C, Start)
(5) JOY-STICK Digital direction keys A, digital buttons (A, B, C, D, X, Y, Z, Start)
(6) Analog JOY-STICK Digital direction keys A, digital buttons (A, B, C, X, Y, Z, Start)
Analog X-Y axis (A3, A4), analog levers (A1, A2)
(7) W Analog JOY-STICK Digital direction keys A, digital direction keys B
Analog X-Y axis A (A3, A4), analog X-Y axis B (A5, A6)
Digital buttons (A, B, C, X, Y, Z, Start)
(8) Handle controller Analog X axis A (A3), analog levers (A1, A2)
Digital direction key A, digital buttons (A, B, Strat)
(9) W JOY-STICK Digital direction keys A, Digital direction keys B
Digital buttons (A, B, C, X, Y, Z, Start)